Chủ Nhật, 22 tháng 5, 2011

Ambil Iktibar Tragedi Tanah Runtuh- Dr Wan Azizah

Dari Keadilan Daily

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail  menyeru semua pihak mengambil iktibar kejadian tanah runtuh yang berlaku di rumah Persatuan Anak Yatim dan Madrasah Al-Takwa, Felcra Semungkis, Hulu Langat baru-baru ini.

Menurutnya, tanggungjawab bagi memastikan ciri-ciri keselamatan samada di tempat tinggal, sekolah, hospital mahupun kediaman anak yatim dan orang tua mesti dititik beratkan supaya kejadian yang sama tidak berulang.

“Ia menggesa kita semua mengambil iktibar dengan apa yang terjadi dan mempertingkatkan lagi kesedaran serta keprihatinan dalam kehidupan seharian,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Justeru itu, katanya, KEADILAN menggesa kerajaan Negeri Selangor menyiasat punca kejadian tanah runtuh itu.

“Siasatan juga hendaklah dilakukan ke atas semua pembinaan bangunan dilereng-lereng bukit termasuk premis-premis persendirian. Sudah cukup Negara ini berhadapan dengan kejadian seumpama ini,” tegas beliau.

Beliau yang sempat menziarahi jenazah dan mangsa yang terselamat turut menyatakan rasa pilu atas kejadian tersebut.

“Pastinya trauma yang mereka alami memerlukan sedikit masa untuk sembuh dan bakal memberi impak dalam kehidupan mendatang,” ujarnya.

Pada masa yang sama, beliau memuji kecekapan dan ketangkasan anggota keselamatan yang bertungkus lumus menyelamatkan mangsa dalam keadaan hujan lebat dan keadaan tanah yang masih berisiko.

“KEADILAN mendoakan agar mangsa yang terlibat akan diberikan perhatian untuk mereka dapat kembali dan terus melanjutkan pendidikan mereka.

“Takziah kepada keluarga mangsa semoga mereka tabah dengan ujian besar ini. Kepada anak-anak yang gugur syahid kita doakan agar mereka ditempatkan bersama para muslimin beriman,” tambah beliau.

Dalam kejadian tanah runtuh yang berlaku pada jam 2 petang, Sabtu lalu, seramai 16 terkorban manakala 9 lagi terselamat.

Operasi menyelamat mengambil masa kira-kira 15 jam untuk mengeluarkan semua mangsa yang tertimbus.


Link to full article

Không có nhận xét nào:

Đăng nhận xét